Takže hned na začátek rovnou poděkuji všem těm, kdo to případně dočtou až do konce, za jejich trpělivost. A pak samozřejmě všem těm co budou vědět, že na tomhle tričku bude víc, než jen další obrázek.
Přestože motiv vznikal velmi dlouho, tak samotný nápad a celý koncept se zrodil velmi rychle a jasně na začátku podzimu minulého roku. Snažíme se už nějaký čas do některých motivů pro OEF přidat nějakou další myšlenku. Někdy více, někdy méně úspěšně. A když jsem přemýšlel o čem by mohl být motiv pro rok 2019, tak se téma pro kresbu nabízelo poměrně nasnadě. A to válka a válečný motiv. Nejenom, že je to v tvrdé hudbě všeobecně vděčný motiv, tak na rok 2019 připadá smutné výročí osmdesáti let od vzniku nejkrvavějšího válečného konfliktu lidských dějin. A to 2 světové války, války, která přinesla nové a účinné metody zabíjení a moderní koncept války, který je stále platný i v současnosti.
A je symbolické, byť to nebylo plánované a uvědomil jsem si to až zpětně, po dokončení motivu. Že nástřel motivu a první skica vznikla 29. září, tedy v den výročí podepsání mnichovské dohody. Motiv pak byl dokončen, až na pár finálních úprav, v noci ze 14. na 15. března, v den výročí okupace Československa nacistickým Německem. Obě tyto smutné historické události předznamenaly začátek 2.světové války a rozpoutání nejšílenějšího válečného běsnění všech dob.
Nové technologie již přinesla první světová, 2 světová ji však ve všech ohledech překonala. Co do způsobu bezohlednosti způsobu vedení války a pohrdáním základními lidskými hodnotami, tak především obrovskými lidskými ztrátami, především civilním obyvatelstvem. 47 miliónu obětí z řad civilistům je číslo, které přesahuje hranice zdravého lidského rozumu. To je skutečnost, která by neměla být nikdy zapomenuta. A právě tenhle aspekt války chceme tímto motivem OEF připomenut a vzdát hold těm nevinným obětem. Přestože díky té krutosti a lidskému utrpení přibyly ve slovnících nové pojmy a slova jako holokaust, tak to občas vypadá, že lidstvo se ani z takovéto zkázy dostatečně nepoučilo a dál kráčí vstříc další možné globální válečné katastrofě. A to pro všechny civilní obyvatele znamenalo jediné. Utrpení a bolest. A právě tohle se snažíme alespoň trochu zachytit na novém motivu pro letošní OEF.
Obrázek znázorňuje hlavní postavu nevojáka, jenž klečí na ostatcích již zabitých civilistů, a která je vnitřně rozervaná bolestí a na pokraji šílenství. Postava za ní, znázorňuje politickou manipulaci, mocenské zájmy a propagandu, ze které tohle šílenství vždycky vzniká a je prvotní příčinou všech válek. Postavy vojáků znázorňují to, že v každé válce je potřeba těch co válčit chtějí. Letící letadla znázorňují moderní válečné technologie a jaderný výbuch jejich efektivitu. Socha smrtky na levé straně je alegorie, že ve válce neexistuje spravedlnost. Umírají především nevinní. Smrtka po pravé straně znázorňuje, že konec a zkáza je nevyhnutelná. Čas je jen proměnou ve vzorci s pevně daným výsledkem.
Co se týče výtvarné stránky, tak i když jsem spíš fanouškem té pokleslejší formy výtvarného umění jako je comics a obaly metalových alb než je třeba umění Picasa. Tak se musím přiznat k vlivu obrazu „Křik“ od norského malíře Edvarda Muncha. Ten obraz mám prostě někde vypálenej v mozku. Každopádně z větší stránky mě ovlivnili právě obaly metalových alb, které formovali v mládí můj hudební vkus. Všímavější už našli určitě Kreator „Terrible Certainty“, Sodom „Persecution Mania“ nebo Megadeth „Peace Sells But Who's Buying“. A samozřejmě Napalm Death „From Enslavement To Obliteration“.
Martin Ch.