DO ROZPOUTÁNÍ PEKLA ZBÝVÁ:

dny: hodiny: minuty: sekundy:

Novinky

OBSCENE EXTREME - Victims Of War!!!

Když mě Čurby požádal, abych napsal něco málo o novém motivu pro Obscene Extreme Festival, tak jsem měl představu, že na to bude stačit jen pár vět. Když jsem to však začal psát, tak jsem zjistil, že mi na to jen pár vět rozhodně nestačí. 

Takže hned na začátek rovnou poděkuji všem těm, kdo to případně dočtou až do konce, za jejich trpělivost. A pak samozřejmě všem těm co budou vědět, že na tomhle tričku bude víc, než jen další obrázek.


Přestože motiv vznikal velmi dlouho, tak samotný nápad a celý koncept se zrodil velmi rychle a jasně na začátku podzimu minulého roku. Snažíme se už nějaký čas do některých motivů pro OEF přidat nějakou další myšlenku. Někdy více, někdy méně úspěšně. A když jsem přemýšlel o čem by mohl být motiv pro rok 2019, tak se téma pro kresbu nabízelo poměrně nasnadě. A to válka a válečný motiv. Nejenom, že je to v tvrdé hudbě všeobecně vděčný motiv, tak na rok 2019 připadá smutné výročí osmdesáti let od vzniku nejkrvavějšího válečného konfliktu lidských dějin. A to 2 světové války, války, která přinesla nové a účinné metody zabíjení a moderní koncept války, který je stále platný i v současnosti.

A je symbolické, byť to nebylo plánované a uvědomil jsem si to až zpětně, po dokončení motivu. Že nástřel motivu a první skica vznikla 29. září, tedy v den výročí podepsání mnichovské dohody. Motiv pak byl dokončen, až na pár finálních úprav, v noci ze 14. na 15. března, v den výročí okupace Československa nacistickým Německem.  Obě tyto smutné historické události předznamenaly začátek 2.světové války a rozpoutání nejšílenějšího válečného běsnění všech dob.

Nové technologie již přinesla první světová, 2 světová ji však ve všech ohledech překonala. Co do způsobu bezohlednosti způsobu vedení války a pohrdáním základními lidskými hodnotami, tak především obrovskými lidskými ztrátami, především civilním obyvatelstvem. 47 miliónu obětí z řad civilistům je číslo, které přesahuje hranice zdravého lidského rozumu. To je skutečnost, která by neměla být nikdy zapomenuta.  A právě tenhle aspekt války chceme tímto motivem OEF připomenut a vzdát hold těm nevinným obětem. Přestože díky té krutosti a lidskému utrpení přibyly ve slovnících nové pojmy a slova jako holokaust, tak to občas vypadá, že lidstvo se ani z takovéto zkázy dostatečně nepoučilo a dál kráčí vstříc další možné globální válečné katastrofě. A to pro všechny civilní obyvatele znamenalo jediné. Utrpení a bolest. A právě tohle se snažíme alespoň trochu zachytit na novém motivu pro letošní OEF.



Obrázek znázorňuje hlavní postavu nevojáka, jenž klečí na ostatcích již zabitých civilistů, a která je vnitřně rozervaná bolestí a na pokraji šílenství. Postava za ní, znázorňuje politickou manipulaci, mocenské zájmy a propagandu, ze které tohle šílenství vždycky vzniká a je prvotní příčinou všech válek. Postavy vojáků znázorňují to, že v každé válce je potřeba těch co válčit chtějí. Letící letadla znázorňují moderní válečné technologie a jaderný výbuch jejich efektivitu. Socha smrtky na levé straně je alegorie, že ve válce neexistuje spravedlnost. Umírají především nevinní. Smrtka po pravé straně znázorňuje, že konec a zkáza je nevyhnutelná. Čas je jen proměnou ve vzorci s pevně daným výsledkem. 

Co se týče výtvarné stránky, tak i když jsem spíš fanouškem té pokleslejší formy výtvarného umění jako je comics a obaly metalových alb než je třeba umění Picasa. Tak se musím přiznat k vlivu obrazu „Křik“ od norského malíře Edvarda Muncha. Ten obraz mám prostě někde vypálenej v mozku. Každopádně z větší stránky mě ovlivnili právě obaly metalových alb, které formovali v mládí můj hudební vkus. Všímavější už našli určitě Kreator „Terrible Certainty“, Sodom „Persecution Mania“  nebo Megadeth „Peace Sells But Who's Buying“. A samozřejmě Napalm Death „From Enslavement To Obliteration“.

Martin Ch.